PEDAGOGIA GENERALE E DELLO SPORT

Psicologia di comunità per i contesti formativi, per il benessere e per lo sport PEDAGOGIA GENERALE E DELLO SPORT

4422500012
DIPARTIMENTO DI SCIENZE UMANE, FILOSOFICHE E DELLA FORMAZIONE
EQF7
PSICOLOGIA DI COMUNITA' PER I CONTESTI FORMATIVI, PER IL BENESSERE E PER LO SPORT
2022/2023

OBBLIGATORIO
YEAR OF COURSE 1
YEAR OF DIDACTIC SYSTEM 2021
AUTUMN SEMESTER
CFUHOURSACTIVITY
530LESSONS
Objectives
KNOWLEDGE OF THE EPISTEMOLOGICAL FOUNDATIONS OF GENERAL PEDAGOGY. UNDERSTANDING THE MEANING OF THE PEDAGOGICAL APPROACH TO SPORT.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING OF PEDAGOGICAL NEUROSCIENCE AND OF SPORTS PEDAGOGY.
Prerequisites
KNOWLEDGE OF THE MAIN THEORETICAL APPROACHES IN PSYCHOPEDAGOGY
Contents
PEDAGOGY: HISTORICAL AND CONTEMPORARY ASPECTS
THE NEUROSCIENTIFIC APPROACH TO PEDAGOGY: NEW PARADIGMS BETWEEN HISTORY AND INNOVATION
THE PEDAGOGY-NEUROSCIENCE INTERSECTION IN THE STUDY OF HUMAN RELATIONALITY
PEDAGOGICAL VALUE OF NEUROSCIENTIFIC STUDIES ON EMOTIONS
EXPLORING EMPATHY: PEDAGOGICAL PROBLEMS AND PERSPECTIVES
EPISTEMOLOGICAL ASSUMPTIONS FOR A NEUROPEDAGOGY OF MEMORY
ANTHROPOLOGICAL AND NEUROSCIENTIFIC FOUNDATIONS TO A PSYCHO-PEDAGOGY OF CORPOREALITY AND SPORT
MEMORY, IDENTITY AND AUTOBIOGRAPHY. EDUCATIONAL IDEAS
Teaching Methods
FRONTAL LESSON
Verification of learning
ORAL EXAM
PROJECT WORK
Texts
D’ALESSIO C. (2019) PEDAGOGIA E NEUROSCIENZE. ASPETTI STORICI, CRITICI, EURISTICI DI UN NUOVO PARADIGMA DI RICERCA LECCE: PENSA.
D’ALESSIO C. PASTENA N. (2020), PROSPEZIONI PSICOPEDAGOGICHE SULLA NATURA UMANA. ASPETTI EPISTEMOLOGICI ED APPLICATIVI. LECCE: PENSA.
D’ALESSIO C. (2010), FONDAMENTI ANTROPOLOGICI E NEUROSCIENTIFICI AD UNA PSICOPEDAGOGIA DELLA CORPOREITÀ. IN: LE NEUROSCIENZE E L’EDUCAZIONE. LECCE: PENSA.
More Information
IT IS POSSIBLE TO TAKE THE EXAM IN SPANISH AND ENGLISH
  BETA VERSION Data source ESSE3 [Ultima Sincronizzazione: 2023-01-23]
  • Psicologia di comunità per i contesti formativi, per il benessere e per lo sport