Scienze della Formazione Primaria | LETTERATURA PER L'INFANZIA
Scienze della Formazione Primaria LETTERATURA PER L'INFANZIA
cod. 4461000051
LETTERATURA PER L'INFANZIA
4461000051 | |
DIPARTIMENTO DI SCIENZE UMANE, FILOSOFICHE E DELLA FORMAZIONE | |
CORSO DI LAUREA MAGISTRALE A CICLO UNICO DI 5 ANNI | |
PRIMARY TEACHER EDUCATION | |
2015/2016 |
OBBLIGATORIO | |
YEAR OF COURSE 2 | |
YEAR OF DIDACTIC SYSTEM 2011 | |
PRIMO SEMESTRE |
SSD | CFU | HOURS | ACTIVITY | ||
---|---|---|---|---|---|
LETTERATURA PER L'INFANZIA | |||||
M-PED/02 | 6 | 36 | LESSONS | ||
LETTERATURA PER L'INFANZIA | |||||
M-PED/02 | 2 | 12 | LESSONS |
Objectives | |
---|---|
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: KNOWLEDGE OF THE BASICS OF CHINDREN'S LITERATURE,ABILITY TO UNDERSTAND THE MAIN AUTHORS AND TOPICS OF THE CHINDREN'S LITERATURE ABILITY TO APPLY KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING: ABILITY TO APPLY THE KNOWLEDGE GAINED IN CHINDREN'S LITERATURE TO THE ANALYSIS OF FURTHER AND MORE PARTICULAR PROBLEMS OF THE FIELD. AUTONOMY OF JUDGEMENT: ABILITY TO INTERPRET CRITICALLY DATA AND PROBLEMS WHICH ARE TYPICAL OF THE CHINDREN'S LITERATURE AND ABILITY TO REFLECT UPON ITS MAIN TOPICS, FORMULATING INFORMED JUDGEMENTS. COMMUNICATION SKILLS: ABILITY TO COMMUNICATE, USING THE APPROPRIATE TERMINOLOGY, INFORMATION AND PROBLEMS CONCERNING THE FIELD OF CHINDREN'S LITERATURE TO SPECIALIST AND NON SPECIALIST AUDIENCES. LEARNING SKILLS: TO HAVE GRASPED THE BASIC TOOLS AND DEVELOPED THOSE LEARNING SKILLS THAT ARE NECESSARY FOR THEM TO CONTINUE TO UNDERTAKE FURTHER STUDY WITH A HIGHER DEGREE OF AUTONOMY IN THE FIELD OF CHINDREN'S LITERATURE. |
Prerequisites | |
---|---|
NONE |
Contents | |
---|---|
INTERDISCIPLINARY STUDIES ABOUT LITERARY PRODUCTION DESTINED TO CHILDHOOD AND ADOLESCENCE, WITH ATTENTION TO GENETIC FACTORS HISTORICAL-ENVIRONMENTAL AND SOCIAL-CULTURAL BELONGING AND EDUCATIONAL AND TRAINING APPLICATIONS. |
Teaching Methods | |
---|---|
LECTURES |
Verification of learning | |
---|---|
ORAL EXAMINATION |
Texts | |
---|---|
- P. BOERO - C. DE LUCA, LA LETTERATURA PER L'INFANZIA, LATERZA, BARI,2012 (UNA SELEZIONE DI CAPITOLI). - L. ACONE, DA LILLIPUT A METROPOLI. VIAGGI E LUOGHI DELLA LETTERATURA PER RAGAZZI, DELTA 3, GROTTAMINARDA, 2008. - L. ACONE, IL FANCIULLINO DI LEGNO. IMMAGINI LETTERARIE DELL'INFANZIA TRA COLLODI E PASCOLI. PENSA EDITORE, LECCE, 2012. - L. ACONE, IN VIAGGIO CON BUONI PROPOSITI E OTTIMI AUSPICI. PROMESSE E INTENZIONI DA ROBINSON A PINOCCHIO. IN SINESTESIEONLINE, NUMERO 6, ANNO 2, ISSN 2280-6849, 2013. - L. ACONE, L’OTTOCENTO LETTERARIO ITALIANO TRA INFANZIA SVELATA E INFANZIA NEGATA, IN M. CORSI (A CURA DI), LA RICERCA PEDAGOGICA IN ITALIA TRA INNOVAZIONE E INTERNAZIONALIZZAZIONE, PENSA, LECCE, 2014, PP. 345-352. - L. ACONE, TERRITORI, MARGINI E INFANZIE DI PERIFERIA. LA LEZIONE DEL XX SECOLO NEL MARCOVALDO DI ITALO CALVINO. PENSA, 2015 (IN CORSO DI STAMPA) |
More Information | |
---|---|
NONE |
BETA VERSION Data source ESSE3 [Ultima Sincronizzazione: 2016-09-30]