Scienze Politiche e delle Relazioni Internazionali | DEVELOPMENT ECONOMICS
Scienze Politiche e delle Relazioni Internazionali DEVELOPMENT ECONOMICS
cod. 1212100067
DEVELOPMENT ECONOMICS
1212100067 | |
DIPARTIMENTO DI SCIENZE POLITICHE, SOCIALI E DELLA COMUNICAZIONE | |
POLITICAL AND INTERNATIONAL RELATIONS SCIENCE | |
2015/2016 |
YEAR OF COURSE 3 | |
YEAR OF DIDACTIC SYSTEM 2008 | |
SECONDO SEMESTRE |
SSD | CFU | HOURS | ACTIVITY | ||
---|---|---|---|---|---|
ECONOMIA DELLO SVILUPPO - MODULO 1 | |||||
SECS-P/02 | 5 | 40 | LESSONS | ||
ECONOMIA DELLO SVILUPPO - MODULO 2 | |||||
SECS-P/02 | 5 | 40 | LESSONS |
Objectives | |
---|---|
THE COURSE IS IN TWO MODULES: THE FIRST PROVIDES DEFINITIONS, INFORMATIONS, AND THEORETICAL MODELS NECESSARY TO UNDERSTAND THE DEVELOPMENT PATH OF AN ECONOMY. THE FOCUS IS ON THE ITALIAN CAPITALISM. THE SECOND PROVIDES A COMPREHENSIVE FRAMEWORK TO EXPLAIN THE EVOLUTION OF THE POLITICAL DEBATE ON THE “MEZZOGIORNO”, AND THE POLICIES DESIGNED AND IMPLEMENTED TO COMBAT THE DUALISM IN ITALY FROM ’50 (KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING). STUDENTS WILL BE ABLE TO APPLY THESE TOOLS TO DECODIFY BOTH THE SOURCES OF DEVELOPMENT DIFFERENTIALS AND THE HINDRANCES TO AN EFFECTIVE POLICY-MAKING (APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING), AND TO COMPARE THE DIFFERENT PARADIGMS AND ASSESS THE EVOLUTION OF THE POLICY MAKING AND THE INSTITUTIONAL SYSTEM IN THE MEZZOGIORNO (MAKING JUDGMENTS). STUDENTS WILL LEARN HOW TO EFFECTIVELY ORGANIZE IDEAS AND, IN PARTICULAR, TO EXPLAIN WITH APPROPRIATE ARGUMENTS BOTH FUNDAMENTAL THEORETICAL ISSUES AND CASES ON LOCAL DEVELOPMENT (COMMUNICATIONS SKILLS). STUDENTS WILL BE ABLE TO CONNECT KNOWLEDGE AND COMPETENCES OF THIS COURSE WITH THOSE ACQUIRED IN MORE SIMILAR COURSES AND WILL HAVE AN METHOD TO COLLECT DATA AND BIBLIOGRAPHY (LEARNING SKILLS). |
Prerequisites | |
---|---|
ECONOMICS |
Contents | |
---|---|
MODULE 1 GROWTH, ECONOMIC DEVELOPMENT, HUMAN DEVELOPMENT, SUSTAINABLE DEVELOPMENT (DEFINITIONS, INDICATORS). UNDERDEVELOPMENT AND DUALISMS. FROM UNDERDEVELOPMENT TO DEVELOPMENT: ACCUMULATION OF PHYSICAL AND HUMAN CAPITAL, DEMOGRAPHIC TRENDS, TECHNOLOGICAL PROGRESS SOCIAL CAPITAL AND CULTURE, INTERNATIONAL TRADE, INCOME DISTRIBUTION AND INEQUALITY. CASE STUDY: THE ITALIAN CAPITALISM. MODULE 2 THE DEBATE ON THE MEZZOGIORNO AND A TAXONOMY ON THE POLICIES STARTING FROM THE CASSA PER IL MEZZOGIORNO. THE END OF THE SO-CALLED INTERVENTO STRAORDINARIO. THE PHASE OF REGIONAL POLICIES (1992-98). THE SO-CALLED NEW PROGRAMMING: THE PHASES 2000-06 AND 2007-13. MICRO AND MACROECONOMIC IMPACT OF REGIONAL POLICIES. THE PIANO AZIONE COESIONE. CASES. |
Teaching Methods | |
---|---|
LECTURES, CLASSES AND SEMINARS |
Verification of learning | |
---|---|
ORAL EXAMINATION. MID-TERM EXAMINATION: STUDENTS ATTENDING THE COURSE COULD CHOOSE TO WRITE A SHORT REPORT AND DISCUSS. |
Texts | |
---|---|
MODULO 1 (I)VOLPI F., (2014), LEZIONI DI ECONOMIA DELLO SVILUPPO, MILANO: FRANCO ANGELI (ESCLUSI CAPP. 3 E 4; PP. 150) IN ALTERNATIVA AI CAPITOLI 5 E 14 LO STUDENTE PUÒ STUDIARE NORTH D.C., (1991), “INSTITUTIONS”, IN JOURNAL OF ECONOMIC PERSPECTIVES, 5, PP. 97-112. IN ALTERNATIVA AL CAPITOLO 2 LO STUDENTE PUÒ STUDIARE RAY D., (2000), “WHAT’S NEW IN DEVELOPMENT ECONOMICS?”, SCARICABILE AL LINK HTTP://WWW.EFM.BRIS.AC.UK/ECJRWT/RAYMULT.PDF IN ALTERNATIVA LO STUDENTE PUÒ SCEGLIERE DI STUDIARE BOGGIO L., SERRAVALLI G. (2015), LO SVILUPPO ECONOMICO. I FATTI, LE TEORIE, LE POLITICHE, IL MULINO, BOLOGNA (IN CORSO DI PUBBLICAZIONE) (ESCLUSI CAPP. 6 E 8) E (II)TRENTO S., (2012), IL CAPITALISMO ITALIANO, BOLOGNA: IL MULINO (CAP. 1 § 1-3; CAP. 2; CAP. 3 § 1-3; CAP. 4 § 1, 3 E 4; CAP. 5 § 1-3; CAP. 6; CAP. 7 § 1-2; PP.100). IN ALTERNATIVA A TRENTO, S. (2012), LO STUDENTE PUÒ STUDIARE BIANCHI L., MIOTTI D., PADOVANI R., PELLEGRINI G., PROVENZANO G. (2011), “150 ANNI DI CRESCITA, 150 DI DIVARI: SVILUPPO, TRASFORMAZIONI, POLITICHE”, IN RIVISTA ECONOMICA DEL MEZZOGIORNO, 3, PP. 449-516. DISPONIBILE IN CARTACEO PRESSO LA BIBLIOTECA DI ATENEO E ON LINE DALL’AULA MULTIMEDIALE DELLA BIBLIOTECA DI ATENEO. MODULO 2 (I)PROTA S., VIESTI G., (2013), SENZA CASSA. LA POLITICA PER LO SVILUPPO DEL MEZZOGIORNO DOPO L’INTERVENTO STRAORDINARIO, BOLOGNA, IL MULINO (PP. 150) E (II)DUE ARTICOLI A SCELTA TRA: •PIGLIARU F., (2009), “IL RITARDO ECONOMICO DEL MEZZOGIORNO: UNO STATO STAZIONARIO?”, QA RIVISTA DELL’ASSOCIAZIONE ROSSI-DORIA, 3, PP. 113-39. DISPONIBILE IN CARTACEO PRESSO LA BIBLIOTECA DI ATENEO. •BELLANCA N., (2012) “PER UN’INTERPRETAZIONE DEL DUALISMO ITALIANO: COMPLEMENTARIETÀ ISTITUZIONALE O ISTERESI CONGIUNTURALE?”, WORKING PAPER 28/2012, DIPARTIMENTO DI SCIENZE ECONOMICHE UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI FIRENZE SCARICABILE AL LINK HTTP://WWW.DISEI.UNIFI.IT/UPLOAD/SUB/PUBBLICAZIONI/REPEC/PDF/WP28_2012.PDF, PP. 22 •FRANZINI M., GIUNTA A., (2008), “RIPENSARE LE POLITICHE PER IL MEZZOGIORNO”, IN MERIDIANA RIVISTA DI STORIA E SCIENZE SOCIALI, 61, PP. 189-222. DISPONIBILE IN CARTACEO PRESSO LA BIBLIOTECA DI ATENEO. IN ALTERNATIVA ALLA SCELTA TRA I SUDDETTI ARTICOLI, UN ARTICOLO A SCELTA TRA: •CANNARI L., MAGNANI M., PELLEGRINI G., (2009) “QUALI POLITICHE PER IL SUD? IL RUOLO DELLE POLITICHE NAZIONALI E REGIONALI NELL’ULTIMO DECENNIO”, IN BANCA D’ITALIA MEZZOGIORNO E POLITICHE REGIONALI, PP. 673-733 SCARICABILE AL LINK HTTP://WWW.BANCADITALIA.IT/PUBBLICAZIONI/SEMINARI_CONVEGNI/MEZZOGIORNO/2_VOLUME_MEZZOGIORNO.PDF •DANIELE V., MALANIMA P., (2007) “IL PRODOTTO DELLE REGIONI E IL DIVARIO NORD-SUD IN ITALIA (1861-2004)”, IN RIVISTA DI POLITICA ECONOMICA, 3-4, PP. 267-315 SCARICABILE AL LINK HTTP://WWW.RIVISTAPOLITICAECONOMICA.IT/2007/MAR-APR/DANIELE_MELANIMA.PDF GLI STUDENTI FREQUENTANTI POSSONO SCEGLIERE, IN ALTERNATIVA AL MATERIALE INDICATO NEL PUNTO (II) DEL MODULO 1 E 2, DI APPROFONDIRE UN ARGOMENTO TEORICO O UN CASO DI STUDIO, SCELTO TRA UNA LISTA DI TEMI SUGGERITA DAL DOCENTE ALL’INIZIO DEL CORSO. NEL CASO LO STUDENTE OPTI PER QUESTA SOLUZIONE, DOVRÀ REDIGERE UNA TESINA SCRITTA E DISCUTERLA IN AULA. |
More Information | |
---|---|
ADDITIONAL INFORMATION AND MATERIALS WILL BE AVAILABLE ON THE WEB PAGE |
BETA VERSION Data source ESSE3 [Ultima Sincronizzazione: 2016-09-30]